Δευτέρα 15 Ιουνίου 2020


Καλώς ήρθατε στην διαδικτυακή συμπεριληπτική μου τάξη!

           Κατά την εκπαιδευτική μου πρακτική τα τελευταία οκτώ  χρόνια έχω διαπιστώσει πως η ποικιλομορφία που διακρίνει τις ικανότητες των παιδιών στην σημερινή σχολική πραγματικότητα αναδεικνύει ως επιτακτική ανάγκη την εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας για την επίτευξη της συμπερίληψης όλων των παιδιών στην γενική τάξη του σχολείου. Αυτά τα διαφοροποιημένα και εξατομικευμένα προγράμματα, είναι αποτέλεσμα των ατομικών αναγκών του κάθε παιδιού, έχουν ως σκοπό να ενισχύσουν τα παιδιά που βρίσκονται στον κίνδυνο περιθωριοποίησης και να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που δρουν ως εμπόδια στη μάθηση. Η διαφοροποίηση διενεργείται από τον Ειδικό Παιδαγωγό και αποτελεί μια διαδικασία τροποποίησης των διδακτικών πρακτικών λαμβάνοντας υπόψη τα διαφορετικά επίπεδα και τις ικανότητες των μαθητών της τάξης, ώστε όλοι να έχουν ίσες ευκαιρίες συμμετοχής σύμφωνα με τις δημοκρατικές αξίες .

Η δημιουργία ενός διαφοροποιημένου προγράμματος από τον εκπαιδευτικό προϋποθέτει πολύ καλή γνώση τόσο των ικανοτήτων όσο και των αδυναμιών του κάθε παιδιού ξεχωριστά, γεγονός που απαιτεί την προσεκτική συλλογή ποικίλων δεδομένων μέσα την καταγραφή των παρατηρήσεων του, τη συνεργασία με το οικογενειακό περιβάλλον των παιδιών και την διεπιστημονική ομάδα  αλλά και την εκπόνηση.

Οι επιταγές του αναλυτικού προγράμματος του σχολείου επικεντρώνεται στην αντίληψη πως τα παιδιά αναμένετε να έχουν την ίδια πολύπλευρη ανάπτυξη εξαιτίας του ότι διακρίνονται από την ίδια χρονολογική ηλικία. Όμως , τα Α.Π δεν λαμβάνουν υπόψιν την ποικιλομορφία των μαθητών , η οποία συνδέεται με το διαφορετικό μορφωτικό κεφάλαιο, την καταγωγή , τα κίνητρα και τα εvδιαφέρovτα , την έλλειψη πρoηγoύμεvωv γνώσεων  και στρατηγικών απόκτησής τους . Αλλά τις διαγνώσεις από τα Ιατρικά Διαγνωστικά Παιδαγωγικά Κέντρα που είναι δυνατόν να περιλαμβάνουν μαθησιακές ,κινητικές ,αισθητηριακές,  και νοητικές δυσκολίες.

Αυτά τα Α.Π θεωρούνται κατά τον Goodlad ιδεατά και ουτοπικά , αφού δεν λαμβάvoυv υπόψη τo βαθμό ετοιμότητας τoυ κάθε μαθητή και τις προϋποθέσεις βελτίωσης της επίδοσης τoυ. Δημιουργείται έτσι ένας φαύλος κύκλος αντιπαιδαγωγικού κλίματος , όπου απουσιάζει η πραγματική παιδαγωγική σχέση, αυτή που επιτρέπει τόσο στov εκπαιδευτικό όσο και στο μαθητή vα συvεργαστoύv και vα συvερευvήσoυv μέσα από δυναμική αλληλεπίδραση.

Για αυτό το λόγο η διαφοροποιημένη διδασκαλία αποτελεί ένα καινοτόμο τρόπο σκέψη για τη διδασκαλία και τη μάθηση που ξεκινά από τη θέση ότι η διδασκαλία πρέπει να αρχίζει από το σημείο στο οποίο βρίσκονται οι μαθητές δηλαδή από την μαθησιακή ετοιμότητα των παιδιών.  Αυτή στηρίζεται στην έννοια της «Ζώνης επικείμενης ανάπτυξης» που καθιερώθηκε από το Vygotsky (1978) και ορίζει το εύρος μέσα στο οποίο μπορεί να συντελεστεί αυτόνομη μάθηση και αφετέρου από τη «μάθηση μέσω ανακάλυψης» (Discovery Learning) του Bruner (1960).

 Η ανάγκη για διαφοροποίηση της διδασκαλίας αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί. Στη διδακτική πράξη ο εκπαιδευτικός καλείται να ανταποκριθεί στις διαφορετικές ανάγκες όλων των μαθητών του. Έτσι στον πυρήνα της φιλοσοφίας για τη διαφοροποίηση βρίσκεται η θέση ότι αυτό που φέρουν μαζί τους οι μαθητές στο σχολείο επηρεάζει το πώς μαθαίνουν. Επομένως, για να μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί να έχουν μια αποτελεσματική διδασκαλία θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη όχι μόνο τι διδάσκουν αλλά και ποιους διδάσκουν.

Συμπερασματικά , δεδομένων αυτών των ραγδαίων παιδαγωγικών εξελίξεων που αφορούν την Συμπερίληψη των μαθητών στην γενική τάξη διενεργώ την διαφοροποίηση των Αναλυτικών προγραμμάτων του σχολείου μέσα από την Παράλληλη στήριξη και την διαφοροποίηση της διδασκαλίας κατ ΄οίκον έχοντας εξειδικευτεί στο Μεταπτυχιακό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Κοινού ΠΜΣ Λευκωσίας και Πατρών . Παράλληλα , έχω  εργαστεί στην Μοντεσσοριανή σχολή Ζαφρανά στην Θεσσαλονική και εκεί εξειδικεύτηκα  στην Πολυαισθητηριακή μέθοδο , όπως αυτή εκφράζεται από το Μοντεσσοριανό σύστημα εκπαίδευσης

  • Για περισσότερες πληροφορίες για τα εξατομικευμένα προγράμματα κατ΄ οίκον στον νομό Μεσσηνίας μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου με email : elenhkokkoth@yahoo.com .

                                                            Καλή συνέχεια στην πλοήγηση σας!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

  1.Εισαγωγή στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος   Οι ΔΑΦ χαρακτηρίζονται από σύνολο εκτεταμένων νεύρο-αναπτυξιακών διαταραχών με όμοι...